Henkilökohtainen vapaus ja koskemattomuus ja oikeus elämään
Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Henkilökohtaisella vapaudella tarkoitetaan paitsi ihmisen fyysistä vapautta myös hänen tahdonvapauttaan ja itsemääräämisoikeuttaan. Vapaudenmenetyksestä voi olla kyse esimerkiksi, jos ihminen otetaan säilöön tai tahdosta riippumattomaan hoitoon. Oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen antaa suojaa esimerkiksi pakolla toteutettavia lääketieteellisiä ja vastaavia toimenpiteitä vastaan. Oikeus turvallisuuteen sisältää julkisen vallan velvoitteen suojella ihmisiä rikoksilta.
Väkivalta, erityisesti naisiin kohdistunut väkivalta, on Suomessa edelleen vakava ihmisoikeusongelma, johon puuttuminen edellyttää niin ennaltaehkäiseviä toimia kuin riittäviä palveluja väkivallan uhreille. Sukupuolen lisäksi myös esimerkiksi etninen tausta tai vammaisuus voivat vaikuttaa alttiuteen joutua väkivallan tai sillä uhkailun kohteeksi.
Koettu väkivalta koko väestön tasolla
Vähintään kerran viimeisten viiden vuoden aikana fyysistä väkivaltaa kokeneiden osuudet eri vastaajaryhmissä (%) vuonna 2021
Vähintään kerran viimeisten viiden vuoden aikana fyysistä väkivaltaa kokeneiden sukupuolittaiset osuudet eri vastaajaryhmissä (%)
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenPerusoikeusbarometri 2021 (kuvio 39, s. 74), Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2021:17
Uhkailun ja väkivallan kohteeksi joutuneet sukupuolen ja iän mukaan jaoteltuna (% 15–74-vuotiaista)
Uhkailun ja väkivallan kohteeksi joutuneet sukupuolen ja iän mukaan (% 15–74-vuotiaista)
Päivitetty 1.6.2023
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenKansallinen rikosuhritutkimus, Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti
Väkivallan seurauksena fyysisen vamman saaneet sukupuolen ja iän mukaan jaoteltuna (% 15–74-vuotiaista)
Väkivallan seurauksena fyysisen vamman saaneet sukupuolen ja iän mukaan (% 15–74-vuotiaista)
Päivitetty 1.6.2023
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenKansallinen rikosuhritutkimus, Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti
Parisuhdeväkivalta
Koettu fyysinen ja seksuaalinen parisuhdeväkivalta sukupuolen mukaan (% 15–74-vuotiaista)
Koettu fyysinen ja seksuaalinen parisuhdeväkivalta sukupuolen mukaan
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenKansallinen rikosuhritutkimus 2021, Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti
Parisuhdeväkivallan uhrina kuolleet sukupuolittain
Parisuhdeväkivallan uhrina kuolleet sukupuolittain
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenHenkirikoskatsaus 2020, Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti
Turvakotien paikkamäärä ja asiakasmäärä
Perhepaikkojen lukumäärä
Turvakotipaikkojen lukumäärä ja asiakasmäärä Perhepaikkojen lukumäärä (perhepaikat))
Päivitetty 1.6.2023
Turvakotien kokoa kuvataan perhepaikkojen määrällä. Perhepaikan koko vaihtelee ja eri turvakodeissa on eri määrä perhepaikkoja. Jos turvakotiin tulee yksi asiakas, varataan hänelle yksi perhepaikka. Samoin jos turvakotiin tulee asiakas ja lapsia, varataan heille yksi perhepaikka. Se kuinka monta asiakasta voi olla yhdellä perhepaikalla vaihtelee, eikä sitä ole sitovasti määritelty.
Turvakotien asiakasmäärä
Turvakotipaikkojen lukumäärä ja asiakasmäärä (turvakotipaikat)
Päivitetty 1.6.2023
Turvakotien aikuisasiakkaiden lukumäärässä ovat mukana myös ne turvakotien asiakkaat, jotka eivät tilastoidu binäärisesti naisiksi ja miehiksi.
Turvakotien aikuisasiakkaiden sukupuolijakauma
Turvakotipaikkojen lukumäärä ja asiakasmäärä (turvakotipaikat)
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
Väkivallan uhreille suunnattujen puhelinpalveluiden puhelumäärät
Parisuhdeväkivallan osuus väkivaltaa koskevista yhteydenotoista Nollalinjaan (%)
Parisuhdeväkivallan osuus väkivaltaa koskevista yhteydenotoista Nollalinjaan (%)
Päivitetty 1.6.2023
Väkivaltaa koskevat yhteydenotot sisältävät puheluiden lisäksi vuonna 2021 ja 2022 myös chat-yhteydenotot.
Parisuhdeväkivaltaa kokeneiden sukupuolijakaumat Nollalinjassa
Parisuhdeväkivaltaa kokeneiden sukupuolijakaumat Nollalinjassa
Päivitetty 1.6.2023
Väkivaltaa koskevat yhteydenotot sisältävät puheluiden lisäksi vuonna 2021 ja 2022 myös chat-yhteydenotot.
Rikosuhripäivystyksen parisuhdeväkivaltaa koskevat puhelumäärät
Rikosuhripäivystyksen parisuhdeväkivaltaa koskevat puhelumäärät
Päivitetty 1.6.2023
Luvut kattavat seuraavat parisuhdeväkivaltaa koskevat yhteydenottojen syyt:
- Täysi-ikäiseen kohdistunut parisuhdeväkivalta
- Alaikäiseen kohdistunut parisuhdeväkivalta
- Lähestymiskieltoasia
- Lähestymiskiellon rikkominen
- Vaino
- Henkinen väkivalta/uhkailu/häirintä/kiristys läheisen taholta
Naisten Linjan vastaanottamat puhelut
Naistenlinjan parisuhdeväkivaltaa koskevat puhelumäärät
Päivitetty 1.6.2023
Naisten Linjan parisuhdeväkivaltaa koskevien puheluiden osuus vastatuista puheluista
Naistenlinjan parisuhdeväkivaltaa koskevat puhelumäärät
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenNollalinja
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenRikosuhripäivystys
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenNaisten Linja
Seri-tukikeskusten määrä ja asiakasmäärä
Seri-tukikeskusten määrä
SERI-tukikeskusten asiakasmäärät ja tukikeskusten määrä
Päivitetty 1.6.2023
Seri-tukikeskusten asiakasmäärä
SERI-tukikeskusten asiakasmäärät ja tukikeskusten määrä
Päivitetty 1.6.2023
Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenSeri-tukikeskus on seksuaaliväkivaltaa kohdanneiden tukiyksikkö kaikille yli 16-vuotiaille sukupuolesta riippumatta.
Lähteet:
- Seri-tukikeskukset
Lapsiin kohdistuva väkivalta
Lapsiin kohdistunut vakava väkivalta
Alaikäiset, joilla on ollut väkivallasta seuranneita sairaalahoitojaksoja
Alaikäiset, joilla väkivallasta seuranneita sairaalahoitojaksoja
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Erikoissairaanhoidon hoitoilmoitusrekisteri, THL
Sairaalahoidettavien väkivallan uhrien ikä ja sukupuoli (2018–2022)
Sairaalahoidettavien väkivallan uhrien ikä ja sukupuoli
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Erikoissairaanhoidon hoitoilmoitusrekisteri, THL
Väkivallantekijän ja sairaalahoidossa olleen alaikäisen uhrin välinen suhde (2018–2022)
Väkivallantekijän ja sairaalahoitoa vaatineen alaikäisen uhrin välinen suhde
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Erikoissairaanhoidon hoitoilmoitusrekisteri, THL
Väkivallan tai tahallisuudeltaan epäselvän vahingoittavan tapahtuman uhrina kuolleet 0–14 -vuotiaat
0–14 -vuotiaina kuolleet
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
Lasten rikosuhrikokemukset
Kuluneen vuoden aikana uhrikokemuksen kokeneita nuoria (%) jaoteltuna sukupuolen ja teon mukaan
Kuluneen vuoden aikana uhrikokemuksen kokeneita nuoria (%) jaoteltuna sukupuolen ja väkivallan muodon mukaan
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenNuorisorikollisuuskysely, Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti
Fyysistä uhkaa kuluneen vuoden aikana kokeneiden lasten ja nuorten osuus sukupuolen ja kouluasteen mukaan (%)
Fyysistä uhkaa kuluneen vuoden aikana kokeneiden lasten ja nuorten osuus sukupuolen ja kouluasteen mukaan (%)
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
Asiakkaan itsemääräämisoikeus on sosiaali- ja terveydenhuollossa kantava periaate sekä osa perustuslaissa turvattua oikeutta henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen. Itsemääräämisoikeus merkitsee esimerkiksi asiakkaan oikeutta osallistua itseään koskevaan päätöksentekoon. Sosiaali- ja terveydenhuollossa rajoitustoimenpiteiden käytön tulee perustua lakiin.
Itsemääräämisoikeuden edistämiseksi tehdyt toimet
Sosiaali- ja terveysministeriön hanke asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi
- Hanke itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi on käynnistetty kesäkuussa 2021. Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenTiedote hankkeen käynnistämisestä.
- Hankkeen ensimmäinen Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenhallituksen esityksen luonnos oli lausuntokierroksella kesällä 2022. Valmistelua päätettiin jatkaa lausuntopalautteen perusteella. Lisätietoa säädösvalmisteluhankkeesta:
Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenTahdosta riippumattoman lääkityksen oikeussuojakeinoja koskevan sääntelyn täsmentäminen.
Uusi hallituksen esitys annetaan 2023 heti uuden eduskunnan työskentelyn käynnistyttyä. Esityksen taustalla on Suomen Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta (EIT) vuonna 2012 saama langettava päätös tapauksessa X v. Suomi (nro 34806/04). - STM on asettanut syksyllä 2021 hankkeen valmistelun tueksi laajapohjaisen seurantaryhmän:
Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenAsiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden vahvistamisen seurantaryhmä. - Hankkeen julkaisut:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenIkääntyneiden itsemääräämisoikeutta koskeva oikeudellinen aineisto 2018–2022
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenLapsen itsemäärääminen ja osallisuus sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännössä 2023
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenPäihdepalveluiden asiakkaan itsemääräämisoikeudesta
- Hanke jatkuu hallituskaudella 2023–2027. Lainsäädäntöä kehitetään oikeudellisessa tärkeys- ja kiireellisyysjärjestyksessä.
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Sosiaali- ja terveysministeriö
Itsemääräämisoikeuden rajoitukset vammaisten henkilöiden asumisyksiköissä
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat aluehallintovirastoissa ja Valvirassa
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (vammaisten asumisyksiköissä)
Päivitetty 1.6.2023
Raskain toimenpide, johon valvonta tai kantelu on johtanut
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (vammaisten asumisyksiköissä)
Päivitetty 1.6.2023
Eduskunnan oikeusasiamies on nostanut vammaisten henkilöiden oikeuksien toteutumisen puutteet kymmenen keskeisen suomalaisen perus- ja ihmisoikeusongelman joukkoon jokaisessa vuosikertomuksessaan vuodesta 2013 alkaen.
Vuoden 2021 toimintakertomuksen mukaan ”laitoshoidossa itsemääräämisoikeuden rajoittamiskäytännöt vaihtelevat. Kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain rajoitustoimenpiteitä koskenut muutos (381/2016) on parantanut tilannetta, mutta lain käytännön soveltamisessa on epätietoisuutta, puutteita ja laiminlyöntejä.” (s. 127)
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Kanteluita ja valvontoja koskevat tilastot vuosilta 2018–2022, aluehallintovirastot ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenEduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2021
Itsemääräämisoikeuden rajoitukset lastensuojelulaitoksissa
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat aluehallintovirastoissa ja Valvirassa
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (lastensuojelulaitoksissa)
Päivitetty 1.6.2023
Raskain toimenpide, johon kantelu tai valvonta on johtanut
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (lastensuojelulaitoksissa)
Päivitetty 1.6.2023
Eduskunnan oikeusasiamies on nostanut puutteet lastensuojelun toteutumisessa kymmenen keskeisen suomalaisen perus- ja ihmisoikeusongelman joukkoon jokaisessa vuosikertomuksessaan vuodesta 2013 alkaen.
Vuoden 2021 toimintakertomuksen mukaan ”lastensuojelulaitoksissa tehdään edelleen rajoittamistoimenpiteitä lastensuojelulain vastaisesti käyttämällä niitä esimerkiksi sellaisissa tilanteissa tai sellaisin tavoin, joita laki ei salli.” (s. 127)
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Kanteluita ja valvontoja koskevat tilastot vuosilta 2018–2022, aluehallintovirastot ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira).
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenEduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2021
Itsemääräämisoikeuden rajoitukset psykiatrisessa sairaalahoidossa
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat aluehallintovirastoissa ja Valvirassa
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (psykiatrisessa sairaalahoidossa)
Päivitetty 1.6.2023
Raskain toimenpide, johon kantelu tai valvonta on johtanut
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (psykiatrisessa sairaalahoidossa)
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Kanteluita ja valvontoja koskevat tilastot vuosilta 2018–2022, aluehallintovirastot ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira)
Ilmoitukset potilaiden eristämisistä ja sitomisista tahdosta riippumattomassa hoidossa ja tutkimuksessa
Ilmoitukset potilaiden eristämisistä ja sitomisista tahdosta riippumattomassa hoidossa ja tutkimuksessa
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Aluehallintovirastot
Itsemääräämisoikeuden rajoitukset vanhustenhuollon yksiköissä
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat aluehallintovirastoissa ja Valvirassa
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (vanhustenhuollon yksiköissä)
Päivitetty 1.6.2023
Raskain toimenpide, johon kantelu tai valvonta on johtanut
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (vanhustenhuollon yksiköissä)
Päivitetty 1.6.2023
Eduskunnan oikeusasiamies on nostanut puutteet vanhusten oloissa ja kohteluissa kymmenen keskeisen suomalaisen perus- ja ihmisoikeusongelman joukkoon jokaisessa vuosikertomuksessaan vuodesta 2013 alkaen.
Vuoden 2021 toimintakertomuksen mukaan ”vanhusten hoidossa ja hoivassa käytettävien itsemääräämisoikeuden rajoittamistoimenpiteiden tulisi perustua lakiin. Vaadittava säädöspohja puuttuu kuitenkin edelleen melkein kokonaan. Rajoitustoimenpiteitä myös käytetään, vaikka se ei ole välttämätöntä, vaan tilanteet olisivat ratkaistavissa muilla keinoilla. Koronapandemian aikana virheellisiä toimintakäytäntöjä on ollut eri hoivayksiköissä. Riskinä on edelleen, että vanhusten oikeuksia rajoitetaan tarpeettomasti terveysturvallisuuden perusteella.” (s. 126)
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Aluehallintovirastot ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto (Valvira), kanteluita ja valvontoja koskevat tilastot vuosilta 2018-2022
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenEduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2021
Itsemääräämisoikeuden edistämiseksi tehdyt toimet vanhustenhuollon yksiköissä
Henkilökunnan osaaminen muistisairaan asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemisessa
Toimintayksiköiden vastaukset kysymykseen ”Millaiseksi arvioitte nykyisen henkilöstönne osaamisen seuraavilla alueilla: Muistisairaan itsemääräämisoikeuden tukeminen” (%) vuonna 2020
Henkilökunnan osaaminen muistisairaan asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemisessa
Päivitetty 1.6.2023
Onko toimintayksiköissä tehty suunnitelma itsemääräämisoikeuden toteutumisesta?
Toimintayksiköiden vastaukset kysymykseen ”Onko toimintayksikössänne suunnitelma asiakkaiden itsemääräämisoikeuden toteutumisesta?” (%) vuonna 2020
Onko toimintayksiköissä tehty suunnitelma itsemääräämisoikeuden toteutumisesta?
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
Vuoden 2022 vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
Sukupuolivähemmistöillä tarkoitetaan usein transihmisiä (transsukupuoliset, transvestiitit ja muunsukupuoliset tai transgenderit) sekä intersukupuolisia ihmisiä. Heille sukupuolen moninaisuus voi olla biologista tai se voi liittyä sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun. Sukupuolivähemmistöön kuuluvilla, kuten kaikilla muillakin ihmisillä, on itsemääräämisoikeus eli vapaus määrätä itsestään ja toimistaan.
Sukupuolen korjaamiseen liittyvän sterilisaatiovaatimuksen poistaminen sekä juridisen sukupuolimerkinnän korjaamisen irrottaminen lääketieteellisestä hoidosta
Lääketieteellinen selvitys tai diagnoosi ja lisääntymiskyvyttömyys eivät ole enää edellytyksenä sukupuolen oikeudelliselle vahvistamiselle.
Hallituksen esitys HE 189/2022 vp laiksi sukupuolen vahvistamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi annettiin eduskunnalle 22.9.2022. Eduskunta hyväksyi 1.2.2023 lain sukupuolen vahvistamisesta (295/2023) ja siihen liittyvät muutoslait (296–307/2023). Lait tulivat voimaan 3.4.2023. Uudella lailla vahvistetaan itsemääräämisoikeuden toteutumista, henkilökohtaista koskemattomuutta, syrjimättömyyttä ja oikeutta yksityiselämään.
- 0Aloite
- 1Esivalmistelu
- 2Perusvalmistelu (virkatyö/ valmisteluelin)
- 3Lausuntomenettely
- 4Jatkovalmistelu
- 5Valtioneuvoston päätöksenteko
- 6Eduskuntakäsittely
- 7Lain vahvistaminen
- ..Täytäntöönpano ja seuranta
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenLainmuutos ja sen toimeenpanon seuranta (Sosiaali- ja terveysministeriö)
Intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
Sosiaali-ja terveysministeriö asetti 27.5.2021 translainsäädännön uudistamisen työryhmäkokoonpanon toimikaudelle 1.6.2021–31.1.2022. Virkamiesryhmän toimikautta jatkettiin 31.3.2022 saakka. Työryhmä koostui virkamiesryhmästä sekä seuranta- ja arviointiryhmästä. Virkamiesryhmän tehtävänä oli mm. tehdä tarvittavat ehdotukset intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi lapsen edun ja henkilökohtaisen koskemattomuuden sekä iän ja kehitystason mukaisesti.
Translainsäädännön uudistamisen virkamiesryhmä laati 31.3.2022 julkaistun muistion, joka sisältää seuraavat ehdotukset intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeuden vahvistamiseksi:
Selvitys käytännöistä
Selvityksen laatiminen intersukupuolisten lasten sukupuolipiirteitä muokkaaviin toimenpiteisiin ja hoitoihin liittyvistä käytännöistä.
Ohjaus
Ohjaus, jossa korostettaisiin lääketieteellisen diagnostiikan ohella huomioitavia asioita kuten lapsen itsemääräämisoikeutta ja henkilökohtaista koskemattomuutta, monipuolisen tiedon tarjoamista sekä vertaistukeen ohjaamista.
Koulutus
Lasten kanssa toimivien ammattilaisten koulutus intersukupuolisuudesta ja sukupuolen moninaisuudesta, jotta he voisivat tukea intersukupuolisten lasten kasvua ja kehitystä.
Asianmukainen tieto
Asianmukaisen tiedon saamisen varmistaminen intersukupuolisille lapsille ja heidän vanhemmilleen.
Päivitetty 1.6.2023
Lue aiheesta lisää
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenTranslainsäädännön uudistamisen hankesivu
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenEi tietoa eikä vaihtoehtoja : Selvitys intersukupuolisten ihmisten oikeuksista ja kokemuksista, Tikli Oikarinen / Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2019:3
Lähteet:
- Sosiaali- ja terveysministeriö
Säilöön ottamisesta päättää poliisi tai rajavartija. Suomessa ulkomaalaisia voidaan ottaa säilöön esimerkiksi rikollisuuteen tai pakenemiseen liittyvistä syistä. Säilöönotto merkitsee syvälle menevää puuttumista yksilön vapauteen ja siksi se onkin sallittua vain tietyissä laissa säädetyissä tilanteissa ja viimesijaisena keinona.
Ulkomaalaislain perusteella tehdyt säilöönotot
Säilöön otettujen henkilöiden kokonaismäärä
Poliisin tekemät säilöönottopäätökset
Poliisin tekemät säilöönottopäätökset (kaikki)
Päivitetty 1.6.2023
Ulkomaalaislain perusteella tehtävä säilöön ottaminen saa poliisin pidätystiloissa kestää enintään neljä vuorokautta. Lapsia ei voi ottaa lainkaan säilöön poliisin tiloihin. Säilöön otettu ulkomaalainen on mahdollisimman pian sijoitettava säilöönottoyksikköön. Tilastointitavan vuoksi kuvaaja kertoo sen, kuinka pitkä koko säilössäpitoaika on ollut yhteensä poliisivankilassa ja sittemmin säilöönottoyksiköissä tai pelkässä säilöönottoyksikössä, jos henkilö on sijoitettu suoraan sinne.
Rajavartiolaitoksen tekemät säilöönottopäätökset
Rajavartiolaitoksen tekemät säilöönottopäätökset (yhteensä)
Päivitetty 1.6.2023
Alaikäisten säilöön otettujen henkilöiden määrä
Poliisin tekemät säilöönottopäätökset
Poliisin tekemät säilöönottopäätökset (alaikäiset)
Päivitetty 1.6.2023
Ulkomaalaislain perusteella tehtävä säilöön ottaminen saa poliisin pidätystiloissa kestää enintään neljä vuorokautta. Lapsia ei voi ottaa lainkaan säilöön poliisin tiloihin. Säilöön otettu ulkomaalainen on mahdollisimman pian sijoitettava säilöönottoyksikköön. Tilastointitavan vuoksi kuvaaja kertoo sen, kuinka pitkä koko säilössäpitoaika on ollut yhteensä poliisivankilassa ja sittemmin säilöönottoyksiköissä tai pelkässä säilöönottoyksikössä, jos henkilö on sijoitettu suoraan sinne.
Kuvaajassa esitetyn lisäksi vuosina 2020 ja 2021 poliisi teki alle 5 alaikäisten säilöönottopäätöstä. Emme julkaise tarkkoja lukuja tietosuojasyistä.
Rajavartiolaitos ei tilastoi alaikäisten säilöönottoja erikseen.
Lähteet:
- Poliisihallitus
- Rajavartiolaitos
Säilöönoton keston keskiarvo
Säilöönoton keston keskiarvo poliisin tiloissa
Säilöönoton keskiarvo poliisin tiloissa
Päivitetty 1.6.2023
Alaikäisten säilöönoton keston keskiarvo poliisin tiloissa
Säilöönoton keskiarvo poliisin tiloissa
Päivitetty 1.6.2023
Säilöönoton keston keskiarvo Rajavartiolaitoksen tiloissa
Rajavartiolaitos ilmoitti säilöönoton keston keskiarvon muutaman tunnin mittaiseksi. Henkilöitä säilytetään Rajavartiolaitoksen tiloissa vain asian vaatiman alkukäsittelyn ajan, jonka jälkeen asiakas siirretään säilöönottoyksikköön tai edellytysten niin täyttyessä poliisivankilaan.
Päivitetty 1.6.2023
Säilöönoton keston keskiarvo Maahanmuuttoviraston tiloissa
Päivitetty 1.6.2023
Alaikäisten säilöönoton keston keskiarvo Maahanmuuttoviraston tiloissa
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Poliisihallitus
- Rajavartiolaitos
- Maahanmuuttovirasto
Ihmiskauppa on vakava rikos ja ihmisoikeusloukkaus, jossa rajoitetaan toisen vapautta ja toimintaa. Ihmiskauppaa on hyvin monen muotoista. Sitä esiintyy esimerkiksi työvoiman hyväksikäytön yhteydessä. Vain osa ihmiskaupasta tulee viranomaisten tietoon. Suomessa on useita eri tahoja, jotka toimivat ihmiskaupan torjumiseksi ja uhrien auttamiseksi.
Ihmiskaupan vastaisen työn resurssit
Käytännössä toteutuneet, ihmiskauppatyöhön allokoidut henkilötyövuodet toimijakohtaisesti
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Oikeusministeriö
- Sosiaali- ja terveysministeriö
- Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä
Ulkomaisen työvoiman valvontaan aluehallintovirastoissa käytetyt resurssit
Päivitetty 1.6.2023
Työsuojelun vastuualueiden ulkomaisen työvoiman valvonnassa on kaksi keskeistä valvonnan osa-aluetta. Tarkastuksilla valvotaan, että ulkomaalaisilla työntekijöillä on työnteko-oikeus Suomessa. Toiseksi valvonnalla varmistetaan, että työnantajat noudattavat lainsäädäntöä ulkomaalaisten työntekijöiden työsuhteen vähimmäisehtojen osalta. Jos työnantaja ei noudata työsuhteen vähimmäisehtoja voi kyse olla työperäisestä hyväksikäytöstä tai jopa ihmiskaupasta. Valvonnassa havaittuja tyypillisiä ilmiöitä ovat työnteko-oikeudettoman ja pimeän työvoiman käyttö sekä alipalkkaus. Työsuojeluviranomaisella on ilmoitusvelvollisuus poliisille esitutkintaa varten havainnoista työperäisestä ihmiskaupasta ja törkeästä ihmiskaupasta.
Lähteet:
- Sosiaali- ja terveysministeriö
Pääsääntöisesti ihmiskauppatorjuntaa ja -tutkintaa tekevän henkilöstön määrä poliisissa
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet:
- Poliisihallitus
Viranomaisten tietoon tullut ihmiskauppa
Ihmiskauppa on tyypillisesti piilorikollisuutta, josta vain osan arvioidaan tulevan viranomaisten tietoon. Ihmiskaupan heikolle ilmitulolle on useita syitä. Monesti uhrit pelkäävät hyväksikäyttäjiään.
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän uusien asiakkaiden määrä hyväksikäyttötarkoituksen ja tapahtumapaikan mukaan
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän uusien asiakkaiden kokonaismäärä (vuosi)
Päivitetty 1.6.2023
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän uusien asiakkaiden kokonaismäärä (tarkoitus)
Päivitetty 1.6.2023
Benefit fraud -ihmiskaupassa uhri alistetaan ihmisarvoa loukkaaviin olosuhteisiin, esimerkiksi äärimmäiseen köyhyyteen, jotta hyväksikäyttäjä voi ottaa itselleen uhrille maksettavat tuet ja ottaa uhrin nimissä vaikkapa pikavippejä.
Lähteet:
- Avautuu uuteen välilehteenAvautuu uuteen välilehteenIhmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän tilastot 2018–2022
Ihmiskauppaan liittyvät rikosprosessitilastot
Ihmiskauppaan liittyvät rikosprosessitilastot
Päivitetty 1.6.2023
Viranomaisten tietoon tulleella rikoksella tarkoitetaan poliisiasiain tietojärjestelmään rikoksena talletettua asiaa. Rikos on voinut tulla poliisin, tullin tai rajavartiolaitoksen tietoon joko ilmoituksena tai muun tutkinnan yhteydessä.
Lähteet:
- Tilastokeskus (rikos- ja pakkokeinotilasto) sekä tuomioistuintilastot
Osuus Neliapila-järjestöjen asiakkaista, joka ei ole halunnut viranomaispalveluiden piiriin
Vastaukset kysymykseen ”Miten asia eteni, jos henkilön kanssa puhuttiin ihmiskaupasta tai muusta vakavasta hyväksikäytöstä?” (%) vuonna 2022
Osuus Neliapila-järjestöjen kyselyyn vastanneista, joka ei ole halunnut viranomaispalveluiden piiriin
Päivitetty 1.6.2023
Vastaukset kysymykseen ”Jollei henkilö halunnut viedä asiaa eteenpäin, mitkä olivat syyt?” (%) vuonna 2022
Osuus Neliapila-järjestöjen kyselyyn vastanneista, joka ei ole halunnut viranomaispalveluiden piiriin (asiaa ei viety eteenpäin)
Päivitetty 1.6.2023
Vastaaja sai valita useamman vaihtoehdon.
Tiedot perustuvat Neliapila-järjestöjen työntekijöille suunnattuun kyselylomakkeeseen, joka täytetään, kun järjestön asiakkaana olevan henkilön kertomuksesta herää epäily ihmiskaupasta. Kun ihmiskauppaa tunnistetaan matalalla kynnyksellä, on todennäköistä, että osa tunnistetuista henkilöistä on jonkin muun rikoksen kuin ihmiskaupparikoksen uhreja. Vuoden 2022 tiedot perustuvat 214 lomakkeeseen, joihin oli merkitty arvio siitä, mihin ihmiskaupan muotoon henkilön tilanne viittasi.
Neliapilajärjestöt on järjestöverkosto, jonka tehtäviä ovat muun muassa ihmiskaupan ja ihmiskaupan kaltaisten rikosten uhrien auttaminen sekä ihmiskauppaan liittyvien haavoittuvuuksien tunnistaminen. Neliapilajärjestöjä ovat Monika-Naiset liitto ry, Pakolaisneuvonta ry, Pro-tukipiste ry ja Rikosuhripäivystys. Verkosto perustettiin huhtikuussa 2015.
Lähteet:
- Neliapila-järjestöjen kysely työntekijöilleen
Ihmiskaupan ja työperäisen hyväksikäytön perusteella myönnettyjen oleskelulupien määrä
Ihmiskaupan ja työperäisen hyväksikäytön perusteella myönnettyjen oleskelulupien määrä
Päivitetty 1.6.2023
Tilastot kattavat sekä ne ensimmäistä oleskelulupaa koskevat hakemukset että ne turvapaikkahakemukset, joissa päätös perustuu ihmiskaupan uhriksi joutumiselle. Lisäksi mukana tilastoissa ovat jatkolupahakemukset.
Kaikista ihmiskaupan uhreille myönnetyistä oleskeluluvista ei kerätä tietoa. Myös kansainvälistä suojelua saanut voi olla ihmiskaupan uhri. Turvapaikkaa tai toissijaista suojelua koskevia lupia, joissa ihmiskaupan uhriksi joutuminen on ollut perusteena, ei ole kuitenkaan mahdollista saada tilastoituna. Ihmiskaupan uhriksi joutuneen henkilön oleskelulupa voidaan tilanteesta riippuen myöntää myös yksilöllisen inhimillisen syyn perusteella, mistä ei myöskään kerätä tarkkoja lukumääriä.
Lähteet:
- Maahanmuuttovirasto
Viharikoksella tarkoitetaan rikosta, jonka motiivina ovat ennakkoluulot tai vihamielisyys uhrin oletettua tai todellista etnistä tai kansallista taustaa, uskonnollista vakaumusta tai elämänkatsomusta, seksuaalista suuntautumista, sukupuoli-identiteettiä, sukupuolen ilmaisua tai esimerkiksi vammaisuutta kohtaan. Viharikosmotiivi voi olla rangaistusta koventava tekijä.
Vihapuhe voi olla rikoslain mukainen rikos, yhdenvertaisuuslaissa tai tasa-arvolaissa kiellettyä syrjintää tai muuten yleisesti haitallista ilmaisua.
Poliisin tietoon tullut viharikollisuus
Poliisille tehdyt rikosilmoitukset epäillyistä viharikoksista
Poliisille tehdyt rikosilmoitukset epäillyistä viharikoksista
Päivitetty 1.6.2023
Selvityksen aineistona on käytetty poliisin rikosilmoitustietoja. Tämä tarkoittaa sitä, että kyse on epäillyistä viharikoksista eikä vielä oikeudessa tuomituista rikoksista.
Eri viharikosmotiivien osuudet epäillyistä viharikoksista tehdyissä rikosilmoituksissa
Eri viharikosmotiivien osuudet epäillyistä viharikoksista tehdyissä rikosilmoituksissa
Päivitetty 1.6.2023
Lähteet: