Privatlivet och familjelivet
Skyddet för privatlivet utgår från att en individ har rätt att leva sitt liv utan att myndigheter eller andra externa parter godtyckligt eller obefogat ingriper i individens privatliv. Skyddet för privatlivet innefattar också familjelivet. Därför innebär till exempel omhändertagande av barn ett starkt ingripande i skyddet för privatlivet och familjelivet. Skyddet för privatlivet innefattar också skyddet för personuppgifter. Med personuppgifter avses uppgifter utifrån vilka en person kan identifieras direkt eller indirekt.
I takt med att världen digitaliseras överförs människors liv och uppgifter om det i allt större omfattning till olika elektroniska plattformar, varvid dataskyddet och informationssäkerheten har en stor betydelse. Dataskyddet ska uttryckligen beaktas när det gäller särskilda kategorier av personuppgifter som till exempel gäller hälsotillståndet.
Dataskydd och datasäkerhet
Dataombudsmannens byrå under giltighetstiden för EU:s allmänna dataskyddsförordning 25.5.2018–31.8.2024
72 380
anhängiggjorda ärenden
69 993
behandlade ärenden
32 116
anmälda kränkningar av dataskyddet
Uppdaterad den 28 november 2024
Ärenden som anhängiggjorts vid dataombudsmannens byrå
Tietosuoja ja tietoturva sosiaali- ja terveyspalveluissa
Uppdaterad den 20 mars 2025
Ärenden som anhängiggjorts vid dataombudsmannens byrå kan gälla till exempel tillgodoseendet av de registrerades rättigheter, den personuppgiftsansvariges skyldigheter eller kränkningar av dataskyddet. De omfattar bland annat klagomål från registrerade, angivelser av personuppgiftsansvariga, frågor om dataskyddslagstiftningen, kontakter från dataskyddsansvariga samt begäran om utlåtanden. Även EU-ärenden och internationella ärenden samt administrativa ärenden, såsom begäran om information och personalärenden, ingår i anhängiggjorda ärenden.
Källor:
- Dataombudsmannens byrå
Medvetenhet om rätten att granska sina personuppgifter
Svar på frågan ”Vet du om det finns någon lag som rör offentlig förvaltning och lokala myndigheter som tillåter dig att kontrollera vilka personuppgifter organisationerna har samlat in?”, svarsfördelning enligt grupp av svarande (%)
Tietoisuus oikeudesta tarkistaa henkilötiedot (julkishallinto ja paikalliset viranomaiset)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Svar på frågan ”Vet du om det finns någon lag som rör privata företag som tillåter dig att kontrollera vilka personuppgifter organisationerna har samlat in?”, svarsfördelning enligt grupp av svarande (%)
Tietoisuus oikeudesta tarkistaa henkilötiedot (yksityiset yritykset)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
Även om vårdnadshavarna har det primära ansvaret för barnets välfärd, är myndigheterna skyldiga att stödja vårdnadshavarna om det behövs. I barnskyddet ingår såväl förebyggande stöd som exempelvis tjänster för öppenvård eller vård utom hemmet. Inom barnskyddet är placering utanför hemmet en åtgärd som används i sista hand. Som klient inom barnskyddet får barnet en egen socialarbetare. Antalet klienter per socialarbetare har begränsats genom lag för att arbetsbelastningen ska minska och barnets bästa ska förverkligas.
Antalet klienter hos socialarbetarna inom barnskyddet
Andel socialarbetare inom barnskyddet, vars klientantal var större än vad föreskrivs i lag
Osuus lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä, joiden asiakasmäärä ylitti lakisääteiset 35 asiakasta
Uppdaterad den 20 mars 2025
Uppgifterna beskriver situationen i oktober 2024.
Källor:
Iakttagande av de lagstadgade tidsfristerna för bedömning av servicebehovet inom barnskyddet
Bedömningar av servicebehovet inom barnskyddet som färdigställts under den lagstadgade tremånadersperioden 1 april till 30 september. (%)
Lakisääteisten lastensuojelun palvelutarpeen arvioinnin määräaikojen noudattaminen
Uppdaterad den 20 mars 2025
Källor:
Brådskande placeringar
0–17-åringar som haft brådskande placering under året, % av befolkningen i motsvarande ålder
Kiireelliset sijoitukset
Uppdaterad den 20 mars 2025
Källor:
En utlänning som har sin familj i Finland kan ansöka om uppehållstillstånd utifrån familjebandet och därmed flytta in hos sin familj i Finland. För att uppehållstillstånd ska kunna beviljas krävs ofta en tillräcklig försörjning. Eftersom rätten att åtnjuta familjeliv är en mänsklig rättighet, gäller det dock vid bedömningen av försörjningsförutsättningen att beakta skyddet för sökandens familjeliv och barnets bästa, särskilt om anknytningspersonen är ett minderårigt barn.
Försörjningsförutsättningen för minderåriga anknytningspersoner
För närvarande förutsätter utlänningslagen i regel också att en minderårig anknytningsperson har tryggad försörjning när vårdnadshavaren ansöker om uppehållstillstånd på grund av familjeband. Undantag från försörjningskravet kan göras från fall till fall med stöd av 39 § i utlänningslagen, om det krävs med hänsyn till barnets bästa.
Åren 2023–2025 förutsattes tryggad försörjning inte för minderåriga anknytningspersoner som får internationellt skydd. Syftet med lagändringen (1167/2022) var att stärka barnets rätt till familjeliv och säkerställa att familjeåterförening inte i första hand förhindras på grund av ekonomiska förutsättningar. Ändringen baserade sig på etablerad beslutspraxis och internationella rekommendationer, där barnets bästa betonas som utgångspunkt vid beslutsfattande om familjeåterförening och där man uttryckligen lyft fram behovet av att undanröja hinder för familjeåterförening, såsom försörjningskravet, för att stärka rättigheterna för barn som anländer till landet.
Genom den lagändring (302/2025) som trädde i kraft 2025 återinfördes försörjningskravet för minderåriga anknytningspersoner. Ändringen motiverades med strävan att förhindra att barn används som verktyg för immigration samt med avsikten att sända en tydlig signal om att uppehållstillstånd för vårdnadshavare i regel förutsätter tryggad försörjning. Riksdagens grundlagsutskott har betonat vikten av att barnets bästa beaktas i beslutsfattandet i samband med familjeåterförening (GrUU 11/2025 rd, stycke 12).
Uppdaterad den 8 december 2025
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladProjektportalen för ändring av förutsättningarna för familjeåterförening, inrikesministeriet
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladRegeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av utlänningslagen, RP 11/2025 rd
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladRegeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av utlänningslagen, RP 100/2022 rd
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladGrundlagsutskottets utlåtande 11/2025 rd
Positiva beslut om familjeåterförening
Andelen positiva beslut av alla familjeåterföreningsbeslut och familjeåterföreningsbeslut som gäller minderåriga anknytningspersoner
Perheiden yhdistäminen
Uppdaterad den 20 mars 2025
Källor:
- Migrationsverket
- Inrikesministeriet
