Personlig frihet och integritet samt rätten till liv
Alla har rätt till liv och till personlig frihet, integritet och trygghet. Med personlig frihet avses inte enbart en individs fysiska frihet utan även individens fria vilja och självbestämmanderätt. Det kan till exempel vara fråga om frihetsberövande, om en person tas i förvar eller tas in för vård oberoende av personens vilja. Rätten till personlig integritet ger till exempel skydd mot tvångsmässiga medicinska ingrepp och liknande ingrepp. Rätten till trygghet omfattar det allmännas plikt att skydda individer mot brott.
Våld, särskilt våld mot kvinnor, är fortfarande ett allvarligt människorättsproblem i Finland. För att man ska kunna ta itu med problemet krävs såväl förebyggande åtgärder som tillräckliga tjänster för offer för våld. Utöver kön kan till exempel en etnisk bakgrund eller en funktionsnedsättning också inverka på att en individ blir utsatt för våld eller hot om våld.
Upplevt våld på hela befolkningens nivå
Andelen personer som upplevt fysiskt våld minst en gång under de senaste fem åren i olika grupper av svarande (%) 2021
Vähintään kerran viimeisten viiden vuoden aikana fyysistä väkivaltaa kokeneiden sukupuolittaiset osuudet eri vastaajaryhmissä (%)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladGrundrättighetsbarometer (diagram 39, s. 74), Justitieministeriets publikationer, Utredningar och anvisningar 2021:17
Personer som utsatts för hot och våld fördelat enligt kön och ålder (% av 15–74-åringarna)
Uhkailun ja väkivallan kohteeksi joutuneet sukupuolen ja iän mukaan (% 15–74-vuotiaista)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladNationell brottsofferundersökning, Institutet för kriminologi och rättspolitik
Personer som fått en fysisk skada till följd av våld fördelat enligt kön och ålder (% av 15–74-åringarna)
Väkivallan seurauksena fyysisen vamman saaneet sukupuolen ja iän mukaan (% 15–74-vuotiaista)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladNationell brottsofferundersökning, Institutet för kriminologi och rättspolitik
Våld i parrelationer
Har upplevt fysiskt och sexuellt våld i parrelationen enligt kön (% av 15–74-åringarna)
Koettu fyysinen ja seksuaalinen parisuhdeväkivalta sukupuolen mukaan
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladNationell brottsofferundersökning 2021, Institutet för kriminologi och rättspolitik
Personer som avlidit som offer för våld i en parrelation enligt kön
Parisuhdeväkivallan uhrina kuolleet sukupuolittain
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladUppföljning av brott mot liv 2020, Institutet för kriminologi och rättspolitik
Antalet platser på skyddshem och antalet klienter
Antal familjeplatser
Turvakotipaikkojen lukumäärä ja asiakasmäärä Perhepaikkojen lukumäärä (perhepaikat))
Uppdaterad den 1 juni 2023
Skyddshemmens storlek beskrivs med antalet familjeplatser. Familjeplatsens storlek varierar och olika skyddshem har olika mängd familjeplatser. Om en klient kommer till ett skyddshem reserveras en familjeplats för hen. Även om en klient och barn kommer till skyddshemmet reserveras en familjeplats för dem. Hur många klienter det kan finnas på en familjeplats varierar och har inte definierats på ett bindande sätt.
Antalet klienter på skyddshem
Turvakotipaikkojen lukumäärä ja asiakasmäärä (turvakotipaikat)
Uppdaterad den 1 juni 2023
I antalet vuxna klienter på skyddshem ingår också de klienter på skyddshem som inte binärt statistikförs som kvinnor eller män.
Könsfördelningen bland skyddshemmens vuxna klienter
Turvakotipaikkojen lukumäärä ja asiakasmäärä (turvakotipaikat)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
Antalet telefonsamtal till telefontjänster för offer för våld
Andelen våld i en parrelation av dem som kontaktar Nollinjen om våld (%)
Parisuhdeväkivallan osuus väkivaltaa koskevista yhteydenotoista Nollalinjaan (%)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Kontakter som gäller våld omfattar förutom samtal även kontakter via chatt åren 2021–2023.
Könsfördelning i Nollinjen bland personer som upplevt våld i parrelationer
Parisuhdeväkivaltaa kokeneiden sukupuolijakaumat Nollalinjassa
Uppdaterad den 1 juni 2023
Kontakter som gäller våld omfattar förutom samtal även kontakter via chatt åren 2021–2023.
Antal telefonsamtal till Brottsofferjouren som gäller våld i parrelationer
Rikosuhripäivystyksen parisuhdeväkivaltaa koskevat puhelumäärät
Uppdaterad den 1 juni 2023
Siffrorna omfattar följande orsaker till att man tagit kontakt om våld i en parrelation:
- Våld i en parrelation som drabbar en myndig person
- Våld i en parrelationen som drabbar en minderårig
- Besöksförbudsärende
- Brott mot besöksförbud
- Förföljelse
- Psykiskt våld/hot/trakasserier/utpressning av närstående
Telefonsamtal mottagna av Kvinnolinjen
Naistenlinjan parisuhdeväkivaltaa koskevat puhelumäärät
Uppdaterad den 1 juni 2023
Andelen samtal om våld i en parrelation bland de telefonsamtal som besvarats av Kvinnolinjen
Naistenlinjan parisuhdeväkivaltaa koskevat puhelumäärät
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladNollinjen
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladBrottsofferjouren
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladKvinnolinjen
Antalet Seri-stödcenter och antalet klienter
Antalet Seri-stödcenter
SERI-tukikeskusten asiakasmäärät ja tukikeskusten määrä
Uppdaterad den 1 juni 2023
Antalet klienter
SERI-tukikeskusten asiakasmäärät ja tukikeskusten määrä
Uppdaterad den 1 juni 2023
Kundantalen gäller antalet första besök, inte det totala antalet besök vid Seri-stödcentren.
Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladSeri-stödcentret är en stödenhet för alla personer över 16 år, oberoende av kön, som utsatts för sexuellt våld.
Källor:
- Seri-stödcentren
Våld mot barn
Grovt våld mot barn
Minderåriga som har vårdats på sjukhus på grund av våld
Alaikäiset, joilla väkivallasta seuranneita sairaalahoitojaksoja
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Registret över vårdanmälningar inom specialiserad sjukvård, THL
Ålder och kön på våldsoffer som får sjukhusvård (2018–2022)
Sairaalahoidettavien väkivallan uhrien ikä ja sukupuoli
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Registret över vårdanmälningar inom specialiserad sjukvård, THL
Förhållandet mellan våldsutövaren och det minderåriga offret som vårdats på sjukhus (2018–2022)
Väkivallantekijän ja sairaalahoitoa vaatineen alaikäisen uhrin välinen suhde
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Registret över vårdanmälningar inom specialiserad sjukvård, THL
0–14-åringar som avlidit som offer för våld eller händelse som vållat skada med oklar avsikt
0–14 -vuotiaina kuolleet
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladStatistiken över dödsorsaker, Statistikcentralen
Barns brottsofferupplevelser
Unga som har haft upplevelser som offer under det gångna året (%) indelade enligt kön och gärning
Kuluneen vuoden aikana uhrikokemuksen kokeneita nuoria (%) jaoteltuna sukupuolen ja väkivallan muodon mukaan
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladEnkät om ungdomsbrottslighet, Institutet för kriminologi och rättspolitik
Andelen barn och unga som upplevt fysiska hot under det gångna året enligt kön och skolstadium (%)
Fyysistä uhkaa kuluneen vuoden aikana kokeneiden lasten ja nuorten osuus sukupuolen ja kouluasteen mukaan (%)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
Klientens självbestämmanderätt är en bärande princip inom social- och hälsovården och en del av den grundlagstryggade rätten till personlig frihet och integritet. Med självbestämmanderätt avses till exempel klientens rätt att delta i beslut som gäller klienten själv. Inom social- och hälsovården ska användningen av begränsningsåtgärder grunda sig på lag på lag.
Åtgärder för att främja självbestämmanderätten
Social- och hälsovårdsministeriets projekt för att stärka klientens och patientens självbestämmanderätt
- Projektet för att stärka självbestämmanderätten inleddes i juni 2021. Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladMeddelande om att projektet inleds.
- Projektets första Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladutkast till regeringsproposition var ute på remiss sommaren 2022. Man beslutade att fortsätta beredningen utifrån remissvaren. Mer information om lagberedningsprojektet:
Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladPrecisering av bestämmelserna om rättsmedel vid medicinering oberoende av patientens vilja.
En ny regeringsproposition överlämnas 2023 direkt efter att den nya riksdagens arbete har påbörjats. Bakgrunden till propositionen är det fällande beslutet i fallet X v. Finland (nr 34806/04) som Finland fick av Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (Europadomstolen) 2012. - SHM har hösten 2021 tillsatt en bred uppföljningsgrupp som stöd för beredningen av projektet:
Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladUppföljningsgruppen för stärkandet av klientens och patientens självbestämmanderätt. - Projektets publikationer:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladRättsligt material om de äldres självbestämmanderätt 2018-2022
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladBarns självbestämmande och delaktighet i lagstiftningen om social- och hälsovården
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanblad Självbestämmanderätten för klienter inom missbrukartjänsterna
- Projekten fortsätter under regeringsperioden 2023–2027. Lagstiftningen utvecklas i juridisk viktighets- och angelägenhetsordning.
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Social- och hälsovårdsministeriet
Begränsningar av självbestämmanderätten i boendeenheter för personer med funktionsnedsättning
Klagomål och tillsyn som gäller begränsning av självbestämmanderätten och de grundläggande fri- och rättigheterna vid regionförvaltningsverken och Valvira
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (vammaisten asumisyksiköissä)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Den tyngsta åtgärd som tillsynen eller klagomålet har lett till
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (vammaisten asumisyksiköissä)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Riksdagens justitieombudsman har lyft fram bristerna i tillgodoseendet av rättigheter för personer med funktionsnedsättning bland tio centrala problem med de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna i Finland i varje årsberättelse sedan 2013.
Enligt verksamhetsberättelsen för 2021 varierar praxisen ”inom anstaltsvården och vid boendeenheter för serviceboende med heldygnsomsorg [… ] i fråga om begränsningar i klienternas självbestämmanderätt. Genom ändringarna i bestämmelserna om begränsningsåtgärder i lagen om ändring av lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda (381/2016) har situationen förbättrats, men det förekommer okunskap, brister och försummelser i den praktiska tillämpningen av lagen.” (s.127)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Statistik över klagomål och tillsyn 2018-2022, regionförvaltningsverken och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira)
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladRiksdagens justitieombudsmans berättelse år 2021
Begränsningar av självbestämmanderätten på barnskyddsanstalter
Klagomål och tillsyn som gäller begränsning av självbestämmanderätten och de grundläggande fri- och rättigheterna vid regionförvaltningsverken och Valvira
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (lastensuojelulaitoksissa)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Den tyngsta åtgärd som tillsynen eller klagomålet har lett till
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (lastensuojelulaitoksissa)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Riksdagens justitieombudsman har lyft fram bristerna i realiseringen av barnskyddet bland tio centrala problem med de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna i Finland i varje årsberättelse sedan 2013.
Enligt verksamhetsberättelsen för 2021 vidtas ”på barnskyddsanstalterna […] fortfarande begränsande åtgärder i strid med barnskyddslagen genom att de används till exempel i sådana situationer eller på sådana sätt som lagen inte tillåter.” (s.127)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Statistik över klagomål och tillsyn 2018-2022, regionförvaltningsverken och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira)
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladRiksdagens justitieombudsmans berättelse år 2021
Begränsningar av självbestämmanderätten inom psykiatrisk sjukhusvård
Klagomål och tillsyn som gäller begränsning av självbestämmanderätten och de grundläggande fri- och rättigheterna vid regionförvaltningsverken och Valvira
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (psykiatrisessa sairaalahoidossa)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Den tyngsta åtgärd som tillsynen eller klagomålet har lett till
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (psykiatrisessa sairaalahoidossa)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Statistik över klagomål och tillsyn 2018-2022, regionförvaltningsverken och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira)
Anmälningar om isolering och fastspänning av patienter inom vård och undersökningar mot patientens vilja
Ilmoitukset potilaiden eristämisistä ja sitomisista tahdosta riippumattomassa hoidossa ja tutkimuksessa
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Regionförvaltningsverken
Begränsningar av självbestämmanderätten vid enheter för äldreomsorg
Klagomål och tillsyn som gäller begränsning av självbestämmanderätten och de grundläggande fri- och rättigheterna vid regionförvaltningsverken och Valvira
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (vanhustenhuollon yksiköissä)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Den tyngsta åtgärd som tillsynen eller klagomålet har lett till
Itsemääräämisoikeuden ja perusoikeuksien rajoittamista koskeneet kantelut ja valvonnat (vanhustenhuollon yksiköissä)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Riksdagens justitieombudsman har lyft fram förhållandena för och bemötandet av äldre bland tio centrala grundläggande fri- och rättigheter och mänskliga rättigheter i Finland i varje årsberättelse sedan 2013.
Enligt verksamhetsberättelsen för 2021 bör ”åtgärderna för att begränsa självbestämmanderätten i vården och omsorgen om äldre […] grunda sig på lag. Detta förutsätter en författningsgrund som emellertid fortfarande saknas nästan helt och hållet. Begränsningsåtgärder används även om det inte behövs och fastän situationerna skulle kunna lösas på andra sätt. Under coronapandemin har det förekommit felaktig praxis vid olika vårdenheter. Fortfarande föreligger det risk för att äldre personers rättigheter begränsas i onödan med hänvisning till hälsosäkerheten.” (s. 126)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Statistik över klagomål och tillsyn 2018-2022, regionförvaltningsverken och Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira)
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladRiksdagens justitieombudsmans berättelse år 2021
Åtgärder för att främja självbestämmanderätten vid enheter för äldreomsorg
Personalens kompetens i att stöda självbestämmanderätten för klienter med minnessjukdom
Verksamhetsenheternas svar på frågan ”Hur bedömer ni er nuvarande personals kompetens inom följande områden: Stöd till självbestämmanderätten för personer med minnessjukdom” (%) år 2020
Henkilökunnan osaaminen muistisairaan asiakkaan itsemääräämisoikeuden tukemisessa
Uppdaterad den 1 juni 2023
Har verksamhetsenheterna gjort upp en plan för hur självbestämmanderätten ska tillgodoses?
Verksamhetsenheternas svar på frågan ”Har er verksamhetsenhet en plan för tillgodoseendet av klienternas självbestämmanderätt?” (%) år 2020
Onko toimintayksiköissä tehty suunnitelma itsemääräämisoikeuden toteutumisesta?
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
Resultaten från enkäten om klientnöjdhet inom äldreomsorgen 2022
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
Med könsminoriteter avses ofta transpersoner (transsexuella, transvestiter och icke-binära) och interkönade personer . För dem kan könsmångfalden vara biologisk eller vara en del av könsidentiteten eller könsuttrycket. Såsom alla andra människor har de som hör till könsminoriteter självbestämmanderätt eller frihet att bestämma över sig själv och sitt handlande.
Slopandet av kravet på sterilisering i samband med könskorrigering samt särskiljande av rättelse av anteckning om juridiskt kön från medicinsk vård
Det ska inte längre krävas medicinska utredningar, diagnoser eller avsaknad av fortplantningsförmåga för fastställandet av det juridiska könet.
Regeringens proposition RP 189/2022 rd med förslag till lag om könsfastställelse och till lagar som har samband med den överlämnades till riksdagen den 22 september 2022. Riksdagen godkände 1.2.2023 lagen om könsfastställelse (295/2023) och tillhörande ändringslagar (296–307/2023). Lagarna trädde i kraft den 3 april 2023. Den nya lagen stärker tillgodoseendet av självbestämmanderätten, den personliga integriteten och rätten till privatliv och minskar diskrimineringen.
- 0Initiativ
- 1Förberedelse
- 2Egentlig beredning (tjänsteuppdrag/beredningsorgan)
- 3Remissförfarande
- 4Fortsattberedning
- 5Statsrådets beslutsfattande
- 6Riksdagsbehandling
- 7Stadfästande av lag
- ..Verkställighet och uppföljning
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladLagändring och uppföljning av verkställandet av den (Social- och hälsovårdsministeriet)
Stärkande av interkönade barns självbestämmanderätt
Social- och hälsovårdsministeriet tillsatte den 27 maj 2021 en arbetsgrupp för reformen av translagstiftningen för mandatperioden 1 juni 2021–31 januari 2022. Tjänstemannagruppens mandatperiod förlängdes till den 31 mars 2022. Arbetsgruppen bestod av en tjänstemannagrupp samt en uppföljnings- och utvärderingsgrupp. Tjänstemannagruppens uppgift var bland annat att lägga fram nödvändiga förslag för att stärka interkönade barns självbestämmanderätt i enlighet med barnets bästa och personliga integritet samt ålder och utvecklingsnivå.
Tjänstemannagruppen för reformen av translagstiftningen utarbetade den 31 mars 2022 en promemoria som innehåller följande förslag till stärkande av interkönade barns självbestämmanderätt:
Utredning av praxis
Utarbetande av en utredning om praxis för åtgärder och behandlingar som ändrar könsdragen hos interkönade barn.
Styrning
Styrning som betonar faktorer som ska beaktas vid sidan av medicinsk diagnostik, såsom barnets självbestämmanderätt och personliga integritet, tillhandahållande av mångsidig information samt hänvisning till kamratstöd.
Utbildning
Utbildning i intersexualitet och mångfald när det gäller könsidentitet för yrkesutbildade personer som arbetar med barn, så att de kan stöda interkönade barns uppväxt och utveckling.
Ändamålsenlig information
Säkerställa att interkönade barn och deras föräldrar får ändamålsenlig information.
Uppdaterad den 1 juni 2023
Läs mer om ämnet
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladProjektsida för translagen
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladVarken information eller alternativ : Utredning om interkönade personers rättigheter och erfarenheter, Tikli Oikarinen / Justitieministeriets publikationer, Utredningar och anvisningar 2019:3
Källor:
- Social- och hälsovårdsministeriet
Beslut om tagande i förvar fattas av en polis eller en gränsbevakare. I Finland får utlänningar tas i förvar, till exempel baserat på brottslighet eller rymning. Tagande i förvar innebär att man på ett djupt plan ingriper i en individs frihet och är därför endast tillåtet som sista åtgärd i vissa situationer som fastställs genom lag.
Tagande i förvar med stöd av utlänningslagen
Totalt antal personer som tagits i förvar
Polisens beslut om tagande i förvar
Poliisin tekemät säilöönottopäätökset (kaikki)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Tagande i förvar med stöd av utlänningslagen får i polisens häkteslokaler vara högst fyra dygn. Barn kan inte alls tas i förvar i polisens lokaler. En utlänning som tagits i förvar ska så snart som möjligt placeras i förvarsenheten. På grund av statistikföringssättet anger fotografen hur lång hela förvarstiden har varit sammanlagt i polishäktet och sedermera i förvarsenheterna eller i enbart förvarsenheten, om personen har placerats direkt där.
Gränsbevakningsväsendets beslut om tagande i förvar
Rajavartiolaitoksen tekemät säilöönottopäätökset (yhteensä)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Antalet minderåriga personer som tagits i förvar
Polisens beslut om tagande i förvar
Poliisin tekemät säilöönottopäätökset (alaikäiset)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Tagande i förvar med stöd av utlänningslagen får i polisens häkteslokaler vara högst fyra dygn. Barn kan inte alls tas i förvar i polisens lokaler. En utlänning som tagits i förvar ska så snart som möjligt placeras i förvarsenheten. På grund av statistikföringssättet anger fotografen hur lång hela förvarstiden har varit sammanlagt i polishäktet och sedermera i förvarsenheterna eller i enbart förvarsenheten, om personen har placerats direkt där.
Utöver det som presenteras i diagrammet fattade polisen 2020 och 2021 under 5 beslut om tagande i förvar av minderåriga. Av dataskyddsskäl publicerar vi inga exakta siffror. Gränsbevakningsväsendet statistikför inte taganden i förvar av minderåriga separat.
Källor:
- Polisstyrelsen
- Gränsbevakningsväsendet
Genomsnittlig längd för tagande i förvar
Genomsnittlig längd för tagande i förvar i polisens lokaler
Säilöönoton keskiarvo poliisin tiloissa
Uppdaterad den 1 juni 2023
Genomsnittlig längd för tagande i förvar av minderåriga i polisens lokaler
Säilöönoton keskiarvo poliisin tiloissa
Uppdaterad den 1 juni 2023
Genomsnittlig längd för tagande i förvar i Gränsbevakningsväsendets lokaler
Gränsbevakningsväsendet meddelade att den genomsnittliga längden på tagandet i förvar var några timmar. Personerna förvaras i Gränsbevakningsväsendets lokaler endast under den inledande behandling som ärendet kräver, varefter klienten flyttas till en förvarsenhet eller, om förutsättningarna uppfylls, till ett polishäkte.
Uppdaterad den 1 juni 2023
Genomsnittlig längd för tagande i förvar i Migrationsverkets lokaler
Uppdaterad den 1 juni 2023
Genomsnittlig längd för tagande i förvar av minderåriga i Migrationsverkets lokaler
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Polisstyrelsen
- Gränsbevakningsväsendet
- Migrationsverket
Människohandel är ett allvarligt brott och en kränkning av mänskliga rättigheter. Vid människohandel begränsas en annans frihet och handlande. Människohandel förekommer i mycket olika former, till exempel i anslutning till utnyttjande av arbetskraft. Endast en del av människohandeln kommer till myndigheternas kännedom. I Finland finns flera aktörer som motarbetar människohandel och hjälper offer.
Resurser för arbetet mot människohandel
I praktiken förverkligade årsverk som allokerats till människohandelsarbetet per aktör
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Justitieministeriet
- Social- och hälsovårdsministeriet
- Hjälpsystemet för offer för människohandel
Regionförvaltningsverkens resurser som använts för övervakning av utländsk arbetskraft
Uppdaterad den 1 juni 2023
Övervakningen av utländsk arbetskraft inom ansvarsområdena för arbetarskydd omfattar två centrala delområden inom övervakningen. Vid inspektionerna övervakas att utländska arbetstagare har rätt att arbeta i Finland. För det andra säkerställer man i samband med övervakningen att arbetsgivarna följer lagstiftningen i fråga om minimivillkoren för utländska arbetstagares anställningsförhållande. Om arbetsgivaren inte iakttar anställningsförhållandets minimivillkor kan det vara fråga om arbetsrelaterat utnyttjande eller till och med människohandel. Typiska fenomen som observerats under övervakningen är användning av arbetskraft som inte har rätt att arbeta och svart arbetskraft samt underlöner. Arbetarskyddsmyndigheten är skyldig att anmäla misstanke om arbetsrelaterad människohandel och grov människohandel till polisen för förundersökning.
Källor:
- Social- och hälsovårdsministeriet
Antalet anställda inom polisen som huvudsakligen utför bekämpning och undersökning av människohandel
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor:
- Polisstyrelsen
Människohandel som kommit till en myndighets kännedom
Människohandel är vanligen dold brottslighet, av vilken endast en del bedöms komma till myndigheternas kännedom. Det finns flera orsaker till att människohandel så sällan upptäcks. Offren är ofta rädda för dem som utnyttjar dem.
Antalet nya klienter i hjälpsystemet för offer för människohandel enligt syftet med utnyttjandet och platsen där det sker
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän uusien asiakkaiden kokonaismäärä (vuosi)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän uusien asiakkaiden kokonaismäärä (tarkoitus)
Uppdaterad den 1 juni 2023
I Benefit Fraud-människohandel underkastas offret förhållanden som kränker människovärdet, till exempel extrem fattigdom, så att den som utnyttjar offret kan ta emot de stöd som betalas till offret och till exempel ta snabblån i offrets namn.
Källor:
- Öppnas i ett nytt mellanbladÖppnas i ett nytt mellanbladHjälpsystemet för offer för människohandel, statistik 2018-2022
Statistik över straffprocesser i anslutning till människohandel
Ihmiskauppaan liittyvät rikosprosessitilastot
Uppdaterad den 1 juni 2023
Med brott som kommit till myndigheternas kännedom avses ett ärende som registrerats som brott i datasystemet för polisärenden. Brottet kan ha kommit till polisens, tullens eller gränsbevakningsväsendets kännedom antingen i form av en anmälan eller i samband med en undersökning.
Källor:
- Statistikcentralen (statistiken över brott och tvångsmedel) och domstolsstatistik
Andel av Neliapila-organisationens kunder som inte har velat omfattas av myndighetstjänsterna
Svar på frågan ”Hur framskred ärendet om man talade med personen om människohandel eller annat allvarligt utnyttjande?” (%) år 2022
Osuus Neliapila-järjestöjen kyselyyn vastanneista, joka ei ole halunnut viranomaispalveluiden piiriin
Uppdaterad den 1 juni 2023
Svar på frågan ”Om personen inte ville gå vidare med ärendet, vilka var orsakerna till det?” (%) år 2022
Osuus Neliapila-järjestöjen kyselyyn vastanneista, joka ei ole halunnut viranomaispalveluiden piiriin (asiaa ei viety eteenpäin)
Uppdaterad den 1 juni 2023
Den svarande kunde välja flera svarsalternativ.
Uppgifterna grundar sig på ett frågeformulär som riktar sig till Neliapila-organisationernas anställda och som fylls i när det uppstår misstankar om människohandel i berättelsen från en person som är kund hos organisationen. När människohandel identifieras med låg tröskel är det sannolikt att en del av de identifierade personerna är offer för något annat brott än människohandelsbrott. Uppgifterna för 2022 grundar sig på 214 blanketter, där det hade antecknats en bedömning av vilken form av människohandel personens situation hänvisade till.
Neliapila-organisationerna är ett organisationsnätverk som har till uppgift att bland annat att hjälpa offer för brott som människohandel och brott med drag av människohandel samt att identifiera sårbarheter i anslutning till människohandel. Neliapila-organisationerna är Monika-Naiset liitto ry, Flyktingrådgivningen rf, Pro-tukipiste ry och Brottsofferjouren. Nätverket grundades i april 2015.
Källor:
- Neliapila-organisationernas enkät till sina anställda
Antalet uppehållstillstånd som beviljats på grund av människohandel och arbetskraftsutnyttjande
Ihmiskaupan ja työperäisen hyväksikäytön perusteella myönnettyjen oleskelulupien määrä
Uppdaterad den 1 juni 2023
Statistiken omfattar både de ansökningar om ett första uppehållstillstånd och de asylansökningar där beslutet grundar sig på att man fallit offer för människohandel. Dessutom ingår ansökningar om fortsatt tillstånd i statistiken.
Information samlas inte in om alla uppehållstillstånd som beviljats offer för människohandel. Även personer som fått internationellt skydd kan vara offer för människohandel. Det är dock inte möjligt att få statistik över de tillstånd som gäller asyl eller alternativt skydd och som har legat till grund för att någon fallit offer för människohandel. Uppehållstillstånd för en person som fallit offer för människohandel kan beroende på situationen också beviljas av individuella mänskliga orsaker, för vilket man inte heller samlar in exakta antal.
Källor:
- Migrationsverket
Med hatbrott avses ett brott vars motiv är fördomar eller fientlighet mot offrets antagna eller faktiska etniska eller nationella bakgrund, religiösa övertygelse eller livsåskådning, sexuella läggning, könsidentitet, könsuttryck eller till exempel funktionsnedsättning. Hatmotiv kan vara straffskärpande.
Hatretorik kan vara ett brott enligt strafflagen, diskriminering som förbjuds i diskrimineringslagen eller jämställdhetslagen eller uttalanden som annars är allmänt skadliga.
Hatbrott som kommit till polisens kännedom
Anmälningar om brott till polisen om misstänkta hatbrott
Poliisille tehdyt rikosilmoitukset epäillyistä viharikoksista
Uppdaterad den 1 juni 2023
Polisens uppgifter om anmälningar om brott har använts som material för utredningen. Det innebär att det handlar om misstänkta hatbrott och inte om brott som ännu inte dömts ut i domstol.
Andelen olika hatbrottsmotiv i anmälningar om misstänkta hatbrott
Eri viharikosmotiivien osuudet epäillyistä viharikoksista tehdyissä rikosilmoituksissa
Uppdaterad den 1 juni 2023
Källor: